ایران! خط پروازی فهد زنده است وهرگز نمی میرد

https://rasanah-iiis.org/parsi/?p=1369

در جنگ ایران و عراق، به خصوص در 17 اردیبهشت 1363، ایران یکی از نفتکش های عربستان سعودی را مورد حمله قرار داد. در مقابل، عربستان سعودی در واکنش به این حمله، یک اقدام دفاعی از خود نشان داد. این اقدام با ایجاد یک منطقه رهگیری هوایی خارج از آب های سرزمینی عربستان در خلیج عربی که به نام “خط پروازی فهد” معروف است صورت گرفت. ریاض تاکید کرد هر هواپیمای ایرانی که از این خط عبور کند بلا فاصله و بدون هیچ گونه هشدار قبلی سرنگون خواهد شد. چند ماه پس از این حادثه 4 فروند هواپیمای ایرانی از نوع اف-4 فانتوم به حریم هوایی عربستان سعودی نفوذ کردند.

نیروهای هوایی عربستان سعودی با استفاده از دو فروند هواپیما از نوع اف-15 به دفاع پرداخت، وتوانست دو فروند هواپیمای ایرانی را سرنگون کند و به یکی دیگر آسیب برساند. از آن پس ایران به طور کامل به “خط پروازی فهد” احترام گذاشت، و در طول دو دهه اخیر هرگز تلاش نکرد از آن عبور کند. تا اینکه در یک سال ونیم اخیر یک هواپیمای مسافربری ایرانی می خواست به زور در فرودگاه صنعاء فرود بیاید. به دنبال آن ایران تلاش کرد یک کشتی را وارد بندر الحدیده کند. او ادعا می کرد این کشتی حامل مواد کمکی است. اما در هر دو مورد جنگنده های عربستان سعودی و نیروهای دریایی او جلوی هواپیما و کشتی ایرانی را گرفتند و آنها را پس از هشدار جدی مجبور به عقب نشینی کرد. عربستان سعودی به ایران ابلاغ کرد که “خط پروازی فهد” هنوز برجاست ومحدوده آن تا یمن نیز رسیده است، و اگر ایران بخواهد از این خط عبور کند پادشاهی عربستان سعودی در مقابله با او هرگز تردید نخواهد کرد.
چند روز پیش سه شناور مسلح ایرانی سعی داشتند سکوی نفتی المرجان را در آبهای خلیج عربی مورد حملات خرابکارانه خود قرار دهند. نیروهای مرزبانی عربستان سعودی واکنش مناسب و به موقعی از خود نشان دادند. فرمانده یکی از این شناورها به قتل رسید. در پی این عملیات عربستان سعودی یک بیانیه رسمی صادر کرد. در این بیانیه آمده که نیروهای مرزبانی موفق شدند یکی از این شناورها را به همراه سرنشینان آن توقیف کند، در حالی که دو قایق دیگر از محل گریختند.
پیش از این بیانیه، در رسانه های ایرانی آمده است یکی از شهروندان ایرانی بر اثر شلیک نیروهای دریایی عربستان سعودی به سمت قایق های ایرانی، جان خود را از دست داد. رسانه های ایرانی اما فقط راجع به دو قایق صحبت کردند، و ادعا کردند که قایق های صیادی بودند و اینکه احتمالا جریان آب آنها را به سمت آب های عربستان کشانده است. این روایت از چند جهت به هیچ وجه باور کردنی نیست. از جمله اینکه نیازی نیست شناورهای صیادی مسلح باشند. در بیانیه عربستان سعودی بر این امر نیز تاکید شده است که این شناورها اسلحه حمل می کرند. علاوه بر این ممکن است جریان آب یک قایق معمولی را با خود بکشد نه یک شناور تندرو. بر فرض که این اتفاق افتاده باشد، اما بعید به نظر می رسد جریان آب سه شناور پر از اسلحه را با خود بکشد. این امر تاکید می کند که ماموریت این قایق ها در درجه اول انجام عملیات خرابکارانه بود.
تقریبا قطعی است که این شناورها به عوامل سپاه پاسداران ایران وابسته اند. و نقشه انجام یک عملیات بزرگ خرابکارانه را در این میادین نفتی داشتند. همانگونه که ایران از بحران میان کشورهای خلیج عربی برای تشدید تنش در سوریه و شلیک موشک از کرمانشاه به مناطقی در عمق خاک سوریه سوء استفاده کرد، شاید او نیز می خواست عربستان سعودی را با حمله به میادین نفتی در آب های خلیج عربی غافلگیر کند، به ویژه اینکه در پی عملیات مسلحی که دو هفته پیش آرامگاه خمینی و ساختمان مجلس را هدف قرار دادند، فرماندهان سپاه و برخی شخصیت های نزدیک به علی خامنه ای آشکارا عربستان سعودی را تهدید کردند، هرچند که داعش مسئولیت این عملیات را به عهده گرفته بود.
در حوزه اقتصادی شاید تهران بخواهد در بازار بین المللی نفت دستپاچگی ایجاد کند و برای دستیابی به سهم بیشتری از بازارهای بین المللی روند تولید نفت عربستان را مختل کند، به خصوص اینکه ایران در صدد افزایش حجم تولید نفت خود است. او از این افزایش بهره نخواهد برد مگر اینکه تولید عربستان با کاهش رو به رو شود. علاوه بر این، معلوم است که میدان نفتی المرجان یکی از میادین مشترک نفت عربستان سعودی با ایران است، و با توجه به زیر ساخت های ضعیف نفتی ایران در مقایسه با عربستان سعودی، بعید نیست ایران می خواست چرخه تولید نفت عربستان سعودی را از این میدان، تا زمانی که بتواند زیرساخت های خود را بهبود بخشد، کُنْد کنَد. ایران این روزها سخت مشغول کار روی زیرساخت های نفتی خود است. به طور کلی عادت کردیم که ایران از انجام عملیات تروریستی مکرر خود هدفی را جز گسترش هرج و مرج و تباهی دنبال نکند. صرف نظر از این امر، این توطئه به فضل الهی و با بیداری مرزبانان قهرمان و دلیر ما خنثی شد.
اگر شاه فهد بن عبد العزیز، رحمت خدا بر او باد، اکنون در میان ما نیست، خط ایشان اما هنوز پابرجاست، و جواب هرگونه تلاشی برای عبور از این خط و یا تجاوز به قلمرو حاکمیت زمینی، دریایی و هوایی عربستان سعودی سفت و سخت خواهد بود. تهران باید بفهمد که عربستان سعودی مصمم است جلوی ماجراجویی های او را بگیرد. چنانچه شناورهای ایرانی موفق می شدند به هدف خود دست یابند وبه سکوی نفتی برسند، یقینا این امر می توانست به یک جنگ مستقیم میان دو طرف منجر شود که تبعات آن برای منطقه بسیار خطرناک است. رژیم ایران باید ماجراجویی های نسنجیده خود را، که توسط سپاه پاسداران و شبه نظامیان وابسته به آن انجام می دهد، مورد تجدید نظر جدی قرار دهد.

ترجمه شده از روزنامه الوطن


مسئولیت نوشته ها به عهده خود نویسنده است وسایت مرکز تحقیقات ایرانی خلیج عربی هیچ مسئولیتی در این مورد ندارد

دكتر محمد بن صقر السلمى
دكتر محمد بن صقر السلمى
رئیس و بنیانگذار مؤسسه بین المللی مطالعات ایران.