ايران سهامدار شرکت سازنده زیردریایی نظامی برای “دشمن”

https://rasanah-iiis.org/parsi/?p=1156

وب سایت فوربس نیوز در گزارشی که آن را چند روز پیش منتشر کرد نوشت:”رسانه های اسراییل گزارش دادند که دادستان کل این کشور، آویخای مندلبلیت، به پلیس دستور داده است تا در خصوص اتهاماتی تحقیق کند دال بر این که وکیل شخصی بینامین نتانیاهو، دیوید شیمرون، با استفاده از رابطه نزدیک خود با رهبر اسراییل، او را تحت نفوذ قرار داده تا یک قرارداد یک میلیارد دلاری برای ساخت سه فروند زیردریایی را به شرکت «تیسن کراپ» واگذار کند. شرکت تیسن کراپ یک شرکت چند ملیتی آلمانی است که ۴.۵ درصد از سهام مالکیت آن متعلق به دولت ایران است.”
در این گزارش آمده است:” از این زیردریایی ها برای تامین میادین وسیع گاز طبیعی اسراییل در سواحل مدیترانه استفاده خواهد شد. طبق گزارش منتشر شده در “تایمز اسراییل” در روز جمعه، شیمرون یکی از نمایندگان این شرکت آلمانی در اسراییل بوده است. این تحقیقات همچنین روی مناقصه دیگری از سوی وزارت دفاع اسراییل در سال ۲۰۱۴ برای ساخت کشتی های نیروی دریایی تمرکز خواهد داشت که در آن نیز پای شرکت تیسن کراپ در میان بوده است.”
وب سایت فوربس افزود که روز جمعه روزنامه «یدیعوت آحارونوت» گزارش داده بود که فصل مشترک بین شرکت تیسن کراپ و دولت ایران به دهه هفتاد میلادی طی دوران حکومت شاه ایران بازمی گردد.
طی دهه هفتاد میلادی دولت ایران با ۴۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری در این شرکت آلمانی، ۲۴.۹ درصد سهام آن را به دست آورد که میراث آن بعدها به “دولت اسلامی” کنونی ایران رسید. در آن زمان تیسن کراپ عمدتاً در کار تولید آهن آلات فعال بود و هنوز وارد بخش کشتی سازی نشده بود. تغییر عمده در سال ۲۰۰۵ رخ داد آنگاه که تیسن کراپ مالکیت کارخانه کشتی سازی «هووالدتسورک دویچه ورفت» را به دست آورد.
بعدها و تحت افزایش فشارهای سیاسی از سوی واشنگتن در زمان جرج دابلیو بوش، رئیس جمهور آمریکا،گفته شد تیسن کراپ مبلغ هنگفتی به ایران پرداخت تا سهام مالکیت خود را در این شرکت به کمتر از 5% کاهش دهد. با این وجود، همچنان سود هنگفتی از این سرمایه گذاری دراز مدت در این شرکت آلمانی عاید ایران می شود و تقریباً ۲.۱۳ میلیارد دلار از سود سهام تیسن کراپ به جیب این کشور می رود.
گزارش فوربس همچنین اشاره می کند یدیعوت آحارونوت در ادامه می افزاید که «شرکت سرمایه گذاری های خارجی ایران» که تحت مالکیت دولت ایران است، ۴.۵ درصد از سهام تیسن کراپ را در اختیار دارد. «شرکت سرمایه گذاری های خارجی ایران» که راه اصلی حکومت ایران برای سرمایه گذاری های خارجی است، این سهام را عمدتاً از طریق دو شرکت تابع خود خریداری کرده است.
در ادامه گزارش آمده است که نتانیاهو ماه گذشته از ارتباط شیمرون با تیسن کراپ ابراز بی اطلاعی کرده بود. با این همه، فشارهای فزاینده ای وجود دارد که دال بر این ادعاها که او به رغم مخالفت تشکیلات دفاعی اسراییل، بر خریداری زیردریایی ها از شرکت تیسن کراپ پافشاری کرده است، هرچند که ارتش اسراییل طی بیانیه ای چنین ادعاهایی را رد کرد.

موسسه بين المللى مطالعات ايران
موسسه بين المللى مطالعات ايران
موسسه بين المللى مطالعات ايران