افشای روابط مخفیانه ایران و القاعده توسط گنجینه اطلاعاتی

https://rasanah-iiis.org/parsi/?p=1482

خبرگزاری دیلی تلگراف در گزارشی به بررسی مجموعه اسناد به دست آمده از خانه بن لادن در پاکستان پرداخته که به تازگی منتشر شده است. این اسناد روابط مخفیانه بین ایران و القاعده را فاش می کند.
بیش از نیم میلیون فایل کامپیوتری که در حمله آمریکا به محل اختفای بنیانگذار القاعده در ابت آباد در ۲ مه ۲۰۱۱ میلادی (۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۰ خورشیدی) به دست آمده بود٬ روز چهارشنبه از سوی سازمان سیا منتشر شد.
دیلی تلگراف می نویسد: یکی از این اسناد مطالعه ای ۱۹ صفحه ای از پیوندهای القاعده و ایران است که یکی از افسران القاعده نوشته است. این سند که پیش از این منتشر نشده بود جزئیات توافق بین ایران و اعضای این گروه را فاش می کند. به نوشته این سند ایران شیعی پیشنهاد «پول و سلاح و آموزش در اردوگاه های حزب الله لبنان» را به پیکارجویان سنی به شرط ضربه زدن به منافع آمریکا در «عربستان سعودی و خلیج» داده بود.
این گزارش در ادامه می افزاید: دستگاه امنیتی ایران با اعطای ویزا سفر برخی از افراد القاعده را تسهیل می کردند و در عین حال به برخی دیگر پناه دادند. در این اسناد آمده است ابوحفص الموریتانی٬ یکی از تندروهای با نفوذ گروه های ستیزه جو در تهیه پناهگاه امن برای یاران القاعده ای خود نقش آفرینی کرده است.
نویسنده گزارش توضیح داد نقض توافق مزبور توسط نیروهای القاعده منجر به دستگیری چند نفر از آنان شد.
به گزارش دیلی تلگراف، گرچه ارتباط ایران با حزب الله و گروه های شبه نظامی فلسطینی همچون حماس و جهاد اسلامی فلسطین ثابت و محرز شده اما مناسبات بین تهران و القاعده تا کنون عمدتاً محرمانه مانده است.
خبرگزاری ان بی سی هم در این زمینه مطلبی منتشر کرده و گفت: بنا به اظهارات مقامات، این اسناد سابقه روابط بین ایران و القاعده را پیگیری می کند. به دنبال حمله آمریکا در سپتامبر ۲۰۰۱ (۱۳۸۰ خورشیدی) عده ای از مقام های ارشد القاعده به همراه اعضای خانواده شان روانه ایران شدند و مناسبات بین دو طرف از همین جا شکل گرفت. بن لادن گروهی از سران القاعده را با عنوان «شورای مدیریت القاعده» به ایران فرستاد.
در همین زمینه، روزنامه اکسپرس تریبون گزارش داده که بنا به فایل های منتشر شده، ایران و القاعده گاه اختلافات شدیدی داشتند و در آغاز کار نسبت به یکدیگر بسیار بدبین و بدگمان بودند. سران القاعده یک بار نامه ای به رهبر ایران نوشته تا خواستار آزادی بستگان زندانی خود در ایران در آن زمان شوند.
اکسپرس تریبون در ادامه می نویسد: بن لادن رهبر القاعده به پیروان خود توصیه کرده بود تا در تعامل با ایران احتیاط بیشتری به خرج دهند. او در نامه ای نوشته است ایران «شاهرگ اصلی سازمان در زمینه بودجه، پرسنل و ارتباطات است».
مایک پامپیو رییس سازمان سیا که ماه گذشته در سمینار امنیت ملی در «بنیاد دفاع از دموکراسی» در واشنگتن دی سی درباره انتشار این اسناد سخنرانی می کرد گفت القاعده و ایران همواره تماس های «پنهان و آشکار» با یکدیگر داشته اند .
پامپیو در ادامه گفت: غرب دشمن مشترک القاعده و ایران بوده و این یکی از عوامل نزدیکی دو طرف است. دو طرف «توافق نظر ایدئولوژیکی ضد غربی» دارند. او افزود این دو گروه با یکدیگر مبارزه نکردند٬ چرا که غرب را خطری بزرگ تر از یکدیگر می دانستند.

موسسه بين المللى مطالعات ايران
موسسه بين المللى مطالعات ايران
موسسه بين المللى مطالعات ايران