تروریسم دولتی ایران از تاجیکستان تا افغانستان

https://rasanah-iiis.org/parsi/?p=1442

توسطدكتر محمد بن صقر السلمى

تلاش های جهانی برای مقابله با تروریسم دولتی ایران باید از ضربه به سپاه پاسداران به عنوان ستون فقرات رژیم حاکم و گروه های شبه نظامیان تابع أغاز شود.

تصور غالب این بود که رژیم حاکم در ایران در کشورهای آسیای میانه و غرب آسیا با دو رویکرد کاملا متفاوت فعالیت می کند.
تصور غالب این بود که ایران از اقلیت های شیعه در این کشورها حمایت می کند و توجه این کشور بیشتر روی قدرت نرم و نیز اشتراکات فرهنگی و زبانی و تاریخی است. با آگاهی کامل به نارضایتی این کشورها از نقش ایران و بی اعتمادی آنها به تهران و نیز تلاش های ایران برای جذب نیرو از طریق مرکزهای فرهنگی و بورسیه های تحصیلی و نظایر آن اما واقعیت این است که این مشکل ریشه دارتر از این حرف هاست. حقایقی که چندی پیش درباره بخش کوچکی از اقدامات بی ثبات کننده ایران در کشورهای یاد شده برملا شد همه را غافلگیر کرد.
چندی پیش، مستندی از تلویزیون دولتی تاجیکستان –کشور فارسی زبان با رسم الخط سیریلیک روسی- پخش شد. این مستند از زوایای خطرناک سابقه حمایت ایران از تروریسم و دست داشتن این کشور در بسیاری از عملیات تروریستی در تاجیکستان از زمان استقلال تا کنون پرده برداشت. اقدامات تروریستی ایران در تاجیکستان با استناد به این مستند شامل آموزش نظامی عوامل تروریستی و ترور و حمله به ماموران امنیتی و فرهیختگان و اجرای پروپاگاندای ایران در خاک تاجیکستان می شود. این فیلم همچنین حاکی فاز جدیدی از هماهنگی بین رژیم حاکم در ایران و گروه اخوان المسلمین است.
چنانکه می دانیم حزب نهضت در تاجیکستان در سال ۱۹۷۳ میلادی (۱۳۵۲ خورشیدی) بر اساس اندیشه ها و مبانی و اهداف گروه اخوان المسلمین تاسیس شد. دولت تاجیکستان برای کنترل و نظارت بر این حزب اقداماتی انجام داد اما گویا این تلاش ها بی نتیجه بوده است. دادگاه عالی تاجیکستان در سال ۲۰۱۵ میلادی (۱۳۹۴ خورشیدی) حزب نهضت اسلامی را سازمانی تروریستی و فعالیت آن را ممنوع اعلام کرد. دولت تاجیکستان به استقبال ایران از محی الدین کبیری رهبر حزب نهضت اعتراض کرد. کبیری در سال ۲۰۱۶ میلادی (۱۳۹۴ خورشیدی) برای شرکت در به اصطلاح کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی راهی ایران شد و با علی خامنه ای رهبر ایران هم دیدار کرد. افشای اقدامات ایران در راستای ایجاد بی ثباتی و ناامنی در تاجیکستان با انتشار اخباری در خصوص دست داشتن ایران در عملیات تروریستی تازه ای در کشور همسایه أفغانستان همراه بود. نهادهای بین المللی با انتشار گزارش هایی از عملیات تروریستی رژیم حاکم در ایران در خاک أفغانستان خبر دادند.
برخی پایگاه های خبری در آلمان و آمریکا گزارش دادند «ایران از طریق کانال های مشترکی به انتقال اطلاعات و پول و نیز سلاح برای گروه های تروریستی می پردازد.» به ویژه اینکه در بین عوامل جنایتکاری که در حملات تروریستی گذشته در أفغانستان هویتشان شناسایی شده افراد ایرانی به چشم می خورد.
در این گزارش ها به این موضوع اشاره شده که ایران با اقتدار به عرصه افغانستان بازگشته اما حضور ایران ، این بار از طریق گروه طالبان صورت گرفته است. به عنوان مثال، برخی مطبوعات بعد از انفجار تانکر تخلیه فاضلاب در نزدیکی سفارت آلمان در کابل در حمله انتحاری گروهی از تروریست ها گزارش دادند که تانکری که بمب در آن جاسازی شده بود شب قبل از وقوع حادثه در خیابان مجاور مقر سفارت ایران پارک شده بود. به عبارت دیگر، بنا به این گزارش ها یکی از عوامل جنایتکار عضو شبکه حقانی بوده است، یعنی شبکه ای که یک گروه تروریستی وابسته به گروه طالبان به شمار می رود مورد حمایت ایران قرار دارد.
گفتنی است افغانستان همواره صحنه فعالیت های تروریستی ایران بوده است و ایران در این کشور ضمن تجارت مواد مخدر به گروه های تروریستی فعال در افغانستان پول و حمایت لجستیکی و اطلاعاتی ارائه می کند. عوامل تروریستی با اطلاع حکومت ایران از خاک این کشور به افغانستان تردد می کنند.
کسانی که پرونده های حمایت ایران از تروریسم و اقدامات بی ثبات کننده ایران در کشورهای گوناگون و تلاش های تهران برای مانع تراشی بر سر راه دولت های مشروع را دنبال می کنند حتما متوجه شده اند که سپاه پاسداران ایران نقطه اشتراک همه این فعالیت ها است. وظیفه آموزش و آماده سازی و حمایت مالی و عضو گیری و برنامه ریزی و نظارت بر انجام حمله های تروریستی در کشورهای مورد نظر به عهده سپاه است. این ارگان با سازمان های دارای گرایش های عقیدتی و فکری غیر همسو همکاری می کند. بنا براین، تلاش های جهانی برای مقابله با تروریسم دولتی ایران باید از ضربه به سپاه پاسداران به عنوان ستون فقرات رژیم حاکم و گروه های شبه نظامیان تابع أغاز شود. در غیر اینصورت، هر اقدامی به مثابه وقت تلف کردن و تلاشی بیهوده خواهد بود چه اینکه فعالیت های ایران در قاره آسیا و قاره های دیگر رشد رو به گسترش و خطرناکی داشته است.
در پایان باید گفت اتخاذ اقداماتی در این زمینه در اسرع وقت بسیار مهم بوده چرا که حکومت ایران بودجه سالانه سپاه را افزایش داده است. این اقدام به معنای عزم سپاه برای افزایش دخالت خارجی و تداوم اقدامات بی ثبات کننده در کشورها است.

ترجمه شده از روزنامه الوطن


مسئولیت نوشته ها به عهده خود نویسنده است وسایت مرکز تحقیقات ایرانی خلیج عربی هیچ مسئولیتی در این مورد ندارد

دكتر محمد بن صقر السلمى
دكتر محمد بن صقر السلمى
رئیس و بنیانگذار مؤسسه بین المللی مطالعات ایران.